söndag 28 januari 2007

PPH

Håller på och fnular på odlingsbänkarna som skall byggas (notera att jag inte här ännu har planerat uppgiften färdigt, utan bara konstaterar att odlingsbänkarna skall byggas...).
Riktigt hur och var och när har jag inte kommit på. Än.

Mitt första delmål är att inventera samtliga befintliga PPH(Projekt På Hyllan) för att därefter strukturera dem på en prioriteringslista utifrån olika kategorier.
Se nedan:
Kategori 1= Lustfyllda PPH.
Kategori 2= Vore bra att göra typ nu PPH.
Kategori 3= "Varför-tog-jag-hem-det-här-skräpet?" PPH.
Kategori 4= "Faan, jag måste fixa en släpkärra å köra till tippen?" PPH

Varje PPH poängsätts på en skala från 1-5 där 1 betyder "Stämmer inte alls" och 5 betyder "Stämmer helt och fullt".

Låt mig nedan illustrera:
PPH: OdlingsbänkÄr projektet lustfyllt?= 5Vore det bra att göra typ nu= 4Undrar du varför du tagit hem skräpet=1 (inget skräp har ännu tagits hem till detta PPH)Vill du låna en släpkärra och köra skiten till tippen?=1 (se svar på förra frågan)

Om fråga ett och två har poäng 4 eller högre innebär det att PPH ganska omgående förvandlas till PiG (Projekt iGång).

PPH med höga poäng på fråga 3 och 4 förvandlas oftast till PTT (Projekt Till Tippen), och handhas i regel av en annan sektion inom familjen: [b] Råd-, Stöd- och Kompetens-sektionen (RSK)[/b]

Ett PPH som förvandlats till PiG kan förvandlas tillbaka till ett PPH igen om det under pågående arbete visar sig att svarande/ projektledaren uppgett felaktiga uppgifter vad gäller svar på fråga 1 eller om ett billigare alternativ dyker upp i nåt reklamblad, under vissa omständigheter kan det också förvandlas direkt till ett PTT.

Så är fallet om det tex visar sig att projektledaren behöver gå en kvalificerad yrkesutbildning för att kunna ro projektet i land.
Jag har ännu inte gått igenom samtliga PPH, utan jag kommer först att sända ett formulär till mig själv där jag, anonymt, får besvara frågor enligt ovan vad gäller tex: De två gamla stolarna som skall slipas, målas och kläs om, byrån som skall slipas och målas, gästrummet som skall göras vadsomhelstbaradetblirfint med....

När jag fått in mina svar skall jag rangordna projekten, se över logistiken och lägga en budget för samtliga PPH. Efter att det är gjort är det dags att förankra hos övriga sektioner (RSK)inom familjen att ett PPH nu övergår till PiG, jag måste lägga tid på implementera och skapa delaktighet. Entusiasmera helt enkelt, det är viktigt att alla sektioner ser vidden av att ett PPH övergår till PiG. Det kan gå undan när det förvandlas till ett PTT nämligen. Om man i förberedelserna har missat att skapa den delaktighet och entusiam som krävs av kan det resultera i att man står där med PTT upp till nacken, gråten i halsen och en flaska sprit i handen. Och det vill vi ju inte.

Näej, här kan jag inte sitta och skava på naglarna, jag har mycket att stå i!
Er förtrogna/ Dillen

Inga kommentarer: